Koliko su štetni ekrani za razvoj dječjeg mozga?

Koliko-su-stetni-ekrani-za-razvoj-djecjeg-mozga

Sadržaj članka:

U Hrvatskoj, 44% roditelja smatra da njihova djeca provode previše vremena ispred ekrana.

Dok psiholozi i stručnjaci za razvoj djece kontinuirano rade na istraživanjima koja pomažu boljem razumijevanju utjecaja na dječji razvoj, roditelji i sami primjećuju negativne utjecaje ekrana i digitalnih uređaja na fizički i psihički razvoj svoje djece.

Knjige o ranom razvoju

Prve knjige koje sam pročitala kada sam odlučila postati mama, bile su “Pravila mozga za razvoj djeteta”  John Medine i “The Wonder Weeks” – autora Xaviera Plas-Plooij i Frans X. Plooija.

Obje knjige preporučam svim roditeljima i onima koji će to tek postati.

Obje su mi otvorile prozor u jedan potpuno novi svijet, dotada meni u potpunosti nepoznat; osjetljivi svijet dječjeg rasta, razvoja, promjena ponašanja i emocionalnih reakcija koje sam, nakon što sam postala mama, počela promatrati drugačije.

Užurbana svakodnevica

U današnjoj svakodnevnici, bez obzira koliko se naoružamo znanjem, razumijevanjem i strpljenjem, biti roditelj je doista izazovan zadatak.

U tim izazovnim momentima (koje svi mi kao roditelji imamo), veliki broj roditelja posegne za tv ekranima, mobitelima i tabletima kako bi si olakšali takve trenutke.

Međutim, iako nam se čini da smo umirili dijete i riješili problem kratkoročno, dugoročno stavljamo dijete u zamku i kreiramo brojne druge izazove i za svoje dijete i za nas same.

Događa li Vam se da dozvolite djetetu da pogleda crtić, a nakon što kažete da je vrijeme za neku drugu aktivnost, dijete počne glasno plakati i nemoguće ga je umiriti?

Ako ste dozvolili ekrane  u određeno vrijeme ili u određenoj situaciji, dijete onda svakog dana u to vrijeme ili u određenoj situaciji, poput ručka u restoranu očekuje da će gledati crtić.

Gledanje tv-a i listanje po mobitelju, stvaraju ovisnost i kod nas odraslih, a kod djece je ta ovisnost još izraženija jer još uvijek nemaju razvijenu samokontrolu kakvu će tek razviti u adolescenciji.

Dokazano je da su djeca u periodu od 0 do 36 mjeseci u izuzetno intenzivnoj razvojnoj fazi, te nikako ne bi smjela biti izložena ekranima.

Iako se roditeljima nekada može učiniti da izloženost digitalnom sadržaju, može imati i edukativnu vrijednost (kakvu nam reklamiraju veliki broj dječjih kanala i aplikacija), dokazano je da djeca u ovoj dobi nemaju razvijenu sposobnost  učenja “kroz ekrane” kakvu imaju kroz direktnu interakciju sa svojom okolinom. 

Istraživanje dr. Sheri Madigan sa Sveučilišta u Calgary-ju, provedeno na preko 2441 majki i djece, pokazalo je da što su više djeca u dobi do 3 godine izložena ekranima, to je njihovo ponašanje, te kognitivni i socijalni razvoj slabiji.

Ekrani i djeca predškolske dobi

Što god mi roditelji mislili o tehnologiji, izloženost digitalnim medijima i ekranima danas je sveprisutna. 

Koliko god nam se čini da nam pomaže kada upalimo televiziju i tako dobijemo malo dodatnog vremena za obavljanje ponešto od svojih obveza, dugoročno ne činimo uslugu svojoj djeci ni sebi.

Djeca predškolske dobi imaju izuzetan kapacitet za razvoj na svim poljima,  ali pretjerana izloženost ekranima onemogućava im optimalan razvoj sposobnosti učenja i uspjeha kasnije u životu.

U spomenutom istraživanju dr. Madigan, jedno od četvero djece je imalo zaostatke u razvoju jezika, komunikacije, motoričkih sposobnosti i socioemocionalnog zdravlja u dobi kada kreću u školu.

Iako postoje i neki pozitivni učinci izloženosti kvalitetnom digitalnom sadržaju,  svakako su negativni učinci na djecu znatno brojniji, te ona djeca koja su pretjerano izložena ekranima teže riješavaju i one laganije zadatke kakve imaju kasnije u školi, i često razvijaju poremećaje pažnje.

Odrastanje u digitalnom svijetu

Prema gore navedenom istraživanju, jedna četvrtina djece nisu razvojno spremni za polazak u školu, što je blisko povezano sa pretjeranom izloženosti digitalnim medijima i ekranima. 

Što možemo napraviti kako bismo svojoj djeci omogućili optimalan razvoj i pripremili ih za uspjeh kasnije u životu?

Provodimo vrijeme s njima!

Svako dijete, pogotovo u predškolskoj dobi, će uvijek radije odabrati neku zajedničku aktivnost i interakciju s roditeljima, nego ekran.

Naša djeca, kada odrastu će se sjećati onih trenutaka kada smo zajedno čitali, plesali i istraživali i kada su njihovi roditelji bili dio njihovog dječjeg svijeta.

A ono što mi kao roditelji napravimo u predškolskoj dobi svoje djece, utjecat će na njih cijeli njihov život.

ŽELITE BESPLATNE AKTIVNOSTI ZA DJECU?

Prijavite se u klub malih čitača i svaki ćete tjedan dobiti besplatne aktivnosti i posebne kodove za popust ravno u Vaš inbox! 🙂


Zabavljaj_se_čitaj_i_uči
0
    0
    Vaša košarica
    Vaša košarica je praznaVrati se u shop